AlinaCoroian scrie:
Oricum, fata de cum fac unii invatatori din traditional pentru a sili stangacii sa scrie cu dreapta cred ca incape o diferenta fara comparatie.
[...]
Desenele sunt facute mari, iar atunci cand faci ceva mare e mai usor pentru oricare mana sa incerci sa faci chestia respectiva.
[...]
Nu stiu deci explicatiile oficiale, dar e ceea ce pot sa iti spun din ce am vazut - daca ma gandesc ca as desena un sotron pe asfalt, parca as avea o oarecare usurinta in a incerca sas il desenez cu stanga (eu fiind dreptace) - o usurinta mult mai mare decat daca as incerca sa scriu texte mici pe caiet cu stanga.
Alina, nu m-ai inteles. Este absolut TOTUNA prin ce metoda inveti un stangaci sa deseneze/scrie cu dreapta, ori ca e metoda blanda, ori mai dura, sanatoasa pentru copil nu e niciuna din metoda. Stangacia nu e o boala, deci nu ai nici ce sa tratezi, in schimb daca incerci sa inveti un stangaci sa foloseasca predominant mana dreapta, poti strica multe. Pe site-ul pe care ti l-am dat in engleza (ma refer la
http://www.linkshaender-beratung.de/english/index.htm ) scrie mai multe despre asta.
Tipa aia a scris mai multe carti despre/pentru stangaci, si cand am citit-o pe prima am ramas
. Acolo am citit ca de ex. stangacii care au fost invatati sa scrie cu dreapta pot scrie "oglindit", adica de la dreapta la stanga si cu literele inversate, daca intelegi ce vreau sa spun. Iti jur ca n-am facut asta in viata mea, dar am incercat atunci si a mers fara nicio problema. Sa nu mai spun ca scrisul arata exact ca scrisul meu cu dreapta! M-am dus la sot si i-am zis sa faca si el asta. El a incercat sa o faca cu dreapta (nu reusea), si i-am zis ca nu cu dreapta, cu stanga. A zis ca-s dusa cu pluta si a vrut sa imi dea foaia inapoi
, dar am insistat si nu a reusit. Cartea am citit-o in vacanta de Craciun (eram la facultate atunci), si dupa vacanta am inceput sa scriu la facultate cu scrisul asta "oglindit", imi cumparasem o hartie mai subtire, ca daca stiu sa scriu cursiv nu inseamna ca stiu si sa citesc
. OK, am scris o vreme asa, apoi cand am inceput serviciul (in anul urmator, in iunie 1999) am luat hotararea sa incep sa scriu "ca lumea" cu stanga, si asta fac de atunci. Vreau sa spun ca dupa ceva vreme am incercat intr-o doara treaba cu scrisul invers, si nu a mai mers ca atunci la inceput, adica e cam ca la sotul cand a incercat sa scrie invers, dar cu dreapta, stau si ma gandesc la fiecare litera cum trebuie sa o scriu.
Cantatul la pian e altceva, desi pana si un pian pentru stangaci a fost inventat, insa acolo nu vad problema asa acuta, tocmai prin faptul ca se folosesc ambele maini (am luat si eu niste ore de pian acum 2-3 ani).
AlinaCoroian scrie:
Cunosc multe educatoare W din tara si sincer nu stiu vreuna care sa fi silit vreun copil de gradinita sa foloseasca dreapta in loc de stanga. Nici nu prea ar avea la ce, crede-ma.
Hai ca m-am uitat inca odata (desi tot doar pe fuga) la programa gradinitelor, data de tine mai sus (textul contine f. multe greseli, probabil a fost scanat si apoi a fost folosit un program OCR, fara a mai fi corectat ulterior, poate ai timp si chef sa o faci
. Citez de acolo:
Citat:
Parcurgand intregul proces artistic, copiii traiesc sentimentul desfasurarii cu sens a acestei activitati in care bucuria, rabdarea, concentrarea si perseverenta se impletesc armonios, conducand treptat nu numai la armonizarea trairilor copilului dar si la apropierea lui de o maturitate psihica si fizica necesare integrarii in scoala: fixarea lateralitatii, orientarea pe o suprafata plana, exersarea atentiei, a creativitatii si libertatii de exprimare.
Citat:
VII. PREGATIREA COPIILOR PENTRU SCOALA
In grupele Waldorf sunt copii de varste diferite, ca intr-o familie si astfel acei copii care urmeaza sa intre in scoala nu sunt izolati, iar temele lor de pregatire sunt incluse in parcursul zilnic general. Ei vor avea resposabilitati marite, de indrumare a celor mai mici si de realizare a unor lucrari complexe, care sa urmareasca:
- activitatea de coordonare ochi-mana-creier;
- motricitatea fina;
- parcurgerea unui proces tehnologic in executarea unui obiect util;
- asumarea de responsabilitati;
- cultivarea gandirii clare prin povestire, basm, activitati matematice conexe;
- independenta in actiune;
- vointa de a finaliza un lucru inceput
Astfel se creeaza in timp premizele unor abilitati intelectuale, psihice si fizice care sa ii permita copilului accederea la invatamantul scolar si integrarea in modul de lucru in clasa.
Motricitatea fina si coordonarea ochi-mana-creier sunt lucruri foarte importante, si, repet, daca schimbi ce a prevazut natura, nu poti face decat rau!
Pe undeva pe la inceput scrie si "Educatia promovata aici se desfasoara prin aplicarea pedagogiei intemeiate de Rudolf Steiner si care isi orienteaza demersul dupa evolutia copilului - fizica, sufleteasca si spirituala.", deci daca citesc in programa ceva de "fixarea lateralitatii", e clar ca aceasta urmeaza sa fie fixata pe dreapta, cum cerea Steiner. Din Romania nu cunosc pe nimeni din sistemul Waldorf, deci despre asta nu iti pot spune nimic, insa am citit despre scoli in Germania ca aici inca se practica teoria lui Steiner.
Oricum, daca nu ai copil stangaci, pentru tine e totuna, si nu vreau sa degenereze acest subiect intr-o discutie despre stangaci, ca titlul inspira altceva
, dar am vrut sa pomenesc si acest aspect, pentru ca in situatia mea il consider foarte important.