Al─âptarea - ├«ncrederea ├«n sine, cum se pierde, cum se c├ó┼čtig─â?

Autor: Claude Didierjean-Jouveau

Tradus de Cristina Vasile

Dac─â vom studia istoricul al─âpt─ârii, vom descoperi cu uimire lipsa încrederii în capacitatea femeii de a hr─âni copilul exclusiv cu laptele matern înc─â din Antichitate.

Cu excep┼úia poate a popoarelor primitive, alaptarea exclusiv─â nu a fost niciodata o regul─â: refuzul de a oferi colostrul, considerat "lapte r─âu", administrarea, înc─â din primele zile, a unor complemente alimentare considerate ca dând "for┼ú─â" copilului, f─âcîndu-l mai puternic (ap─â, miere, zah─âr, ceaiuri, diferite fierturi).

Cu dou─â secole înainte de Cristos, în India, medicina ajurvedic─â recomanda mierea ┼či untul purificat în primele patru zile, în timp ce colostrul era aruncat. În Afganistan, colostrul era înlocuit de ierburi amare, dulciuri ┼či semin┼úe de isop. În Japonia, în primele trei zile se d─âdea un elixir numit jumi gokoto, preparat dintr-un anumit num─âr de ierburi ┼či r─âd─âcini. Num─ârul ingredientelor varia în func┼úie de cast─â: pentru bebelu┼čii din p─âturile bogate se foloseau câte 10, pentru cei s─âraci - numai 5.

În zilele noastre e un adev─âr u┼čor de probat, suficient de privit rapoartele Organiza┼úiei Mondiale a S─ân─ât─â┼úii (1993): La 3/4 luni, al─âptarea exclusiv─â se prezint─â astfel: 2 % în Nigeria, între 2-5% în Ghana ┼či Senegal, (dar 84% în Burundi), 13 % în Tunisia, 7 % în satele braziliene, 12 % în Pakistan, 10 % în Yemen, 36% în Indonezia, 13 % în Sri Lanka. F─âr─â a da cifre pentru Fran┼úa, s-ar p─ârea c─â acestea se "învecinau" cu zero ...

De ce un astfel de fenomen?

 

Este evident c─â apari┼úia formulelor lactate relativ "sigure" n-au f─âcut decât s─â amplifice fenomenul, dar nu l-au creat. Atunci, de unde apare el?

Am putea s─â g─âsim numeroase explica┼úii atât socioculturale cât ┼či psihologice. Înainte de toate, dorin┼úa de a se diferen┼úia de animal (a┼ča cum auzim unele femei: " Eu nu sunt o vac─â") ┼či, în acest sens, completarea cu formul─â lactat─â ar reprezenta o marc─â a civiliza┼úiei, a umanului. Apoi, o team─â/gelozie a femeii, a puterii sale asupra copilului, aceasta oricum considerând c─â a purtat f─âtul timp de 9 luni. De unde bun─âvoin┼úa tat─âlui, ┼či în general a ter┼úilor, de a se amesteca în aceast─â rela┼úie(cum spun unii: "Tat─âl trebuie s─â-┼či ocupe pozi┼úia de tata, dându-i copilului biberonul").

Este evident c─â na┼čterea ┼či sosirea bebelu┼čului (mai ales la primul copil) înseamn─â pentru fiecare femeie o anumit─â perioad─â de criz─â, de bulvers─âri, de incrimin─âri, ceea ce în mod normal creeaz─â îndoial─â în capacitatea de a al─âpta ┼či na┼čte angoasa la gândul c─â ea singur─â ar trebui s─â-i asigure vie┼úuirea acestei fiin┼úe nou-n─âscute. Chiar condi┼úiile de na┼čtere în epoca noastr─â determin─â o lips─â de încredere a femeii în propriile for┼úe, aceasta neputând s─â conteze pe acestea, mai mult de -atât s─â mizeze exagerat pe medicamente ┼či diferite instrumente. Îns─â folosirea biberonului ┼či a laptelui praf, produse "exterioare" femeii par a fi pa┼či logici.

Cel mai adesea, realitatea nu corespunde cu ceea ce ┼či-au imaginat, fie c─â vorbim despre elemente pozitive sau negative. Unele femei reu┼česc s─â se organizeze, s─â se sincronizeze cu situa┼úia, altele r─âmîn într-o dezorganizare mai mult sau mai pu┼úin grav─â. ┼×i atunci cum se poate al─âpta cu succes când contextele sunt atât de diferite?

 

Ce submineaz─â totu┼či încrederea

Femeia, în momentul în care are atâta nevoie de în┼úelegere, s─â fie înconjurat─â ┼či protejat─â, când ar trebui s─â fie asigurat─â de capacit─â┼úile ┼či competen┼úele ei, exact atunci se manifest─â o atitudine contrar─â care o destabilizeaz─â ┼či o fac s─â se îndoiasc─â de faptul c─â ar putea al─âpta.

Înainte de toate, biberonul, "oferit" aproape sistematic prin diferite surse (publicitate, exemplul personal, familie etc) nu doar c─â poate crea probleme de al─âptare (îngreunând instalarea lacta┼úiei, sânul nefiind stimulat corespunz─âtor, ┼či provocând nou-n─âscutului confuzia sân-tetin─â), dar, mai ales, transmite un mesaj implicit: "Oricum, nu e┼čti capabil─â s─â-┼úi al─âptezi exclusiv copilul". Toate regulile rigide, care sugereaz─â num─ârul ┼či durata al─âpt─ârii, toate gadgeturile care creeaz─â senza┼úia c─â sunt indispensabile, toate acestea împiedic─â demarajul bun, s─ân─âtos al al─âpt─ârii, facându-l enervant, plictisitor, iar pe mam─â dependent─â de un anumit instrument sau obicei. Sfaturile mai mult sau mai pu┼úin binevenite din partea familiei, discursul medical cu doua t─âi┼čuri care pe de o parte încurajeaz─â al─âptarea, pe de alta subliniaz─â diferitele inconveniente sau patologii, toate acestea alimenteaz─â neîncrederea femeii în for┼úele proprii ┼či reverbereaz─â puternic creând ideea c─â nu poate al─âpta.

  În timp ce femeia a┼čteapt─â s─â vad─â trezindu-se în ea pl─âcerea dat─â de instinctul matern care pare atât de natural oricui, ┼či de aici s─â se dezvolte o omniscien┼ú─â ┼či infaibilitate, ea descoper─â c─â nu poate face asta decât cu mare greutate. Atunci caut─â printre persoanele în care are încredere confirm─âri ale ac┼úiunilor ei, dore┼čte s─â aud─â c─â ac┼úioneaz─â bine, cere multe p─âreri (care de cele mai multe ori se dovedesc contradictorii, cum deja am men┼úionat, pentru c─â, se ┼čtie, nu exist─â "re┼úete", nu putem vorbi de o singur─â cale, cea corect─â), iar toate aceste lucruri nu fac altceva decât s─â o deruteze. Ca reac┼úie, femeia nu încearc─â s─â-┼či asculte instinctele, s─â priveasc─â spre ea îns─â┼či, spre prunc, ci se apleac─â febril c─âtre literatur─â de specialitate (puericultur─â), ┼či ea adesea contradictorie. Cirea┼ča de pe tort o reprezint─â adesea modul în care o femeie, deja mam─â, în momentul în care este solicitat─â pentru o p─ârere sau un sfat, s─â r─âspund─â mamei neexperimentate, dar care se încrede în ea. Dac─â aceast─â femeie, mai degrab─â decât a-i spune care crede c─â e re┼úeta infailibil─â o informeaz─â asupra modului în care, din punctul ei de vedere a g─âsit o solu┼úie, tân─âra mam─â se simte autorizat─â ea îns─â┼či s─â inventeze r─âspunsuri convenabile pentru ea legate de nou-n─âscut ┼či s─â se simt─â o mam─â potrivit─â pentru acesta.

 

Cum se câ┼čtig─â aceast─â încredere

Pentru a câ┼čtiga încrederea în sine care este una extrem de pre┼úioas─â în bunul demaraj (ca ┼či în continuarea) al─âpt─ârii este important─â o informare prealabil─â; asigurarea pe cât este posibil ca toate condi┼úiile na┼čterii s─â ofere siguran┼ú─â ┼či încredere în for┼úele proprii; s─â ┼čtie unde s─â se informeze, cui s─â cear─â ajutor avizat în caz de nevoie; s─â aib─â încredere în bebelu┼čul s─âu.

Studiile de pia┼ú─â din Brazilia pentru a se g─âsi mesajele eficace pentru promovarea al─âpt─ârii au ar─âtat c─â mesajul tradi┼úional dup─â care "E mai bine s─â al─âptezi" s-a dovedit contraproductiv : cea mai mare parte a femeilor sunt deja convinse de asta, dar când se ive┼čte o problem─â, acestea se simt neputincioase. Mesajele eficace sunt cele care explic─â faptul c─â multe femei s-au confruntat cu probleme asem─ân─âtoare ┼či c─â le-au putut dep─â┼či, mai mult, au continuat al─âptarea pentru înc─â multe luni. Acest tip de mesaje sunt eficiente în cre┼čterea încrederii în sine.

În aceste situa┼úii se confirm─â rolul unei asocia┼úii ca LLL (La Leche League) care, prin experien┼úa ei ┼či prin recunoa┼čterea interna┼úional─â, este de┼úin─âtoarea celor mai vaste cuno┼čtin┼úe în materie de al─âptare, oferind ajutor de la mam─â la mam─â, neerijându-se în expert, în specialistul care ┼čtie ┼či spune "tot ceea ce trebuie s─â faci". Din contr─â, bazându-se pe experien┼úele a sute de mii de mame, aceast─â lig─â caut─â s─â redea mamei ┼či tat─âlui rolul de "exper┼úi" în ceea ce prive┼čte propriul copil, spunându-le: observa┼úi-v─â copilul, adapta┼úi-v─â lui, respecta┼úi-i ritmul, numai voi sti┼úi cel mai bine ce este bun pentru el.

Indiferent de caracterul bebelu┼čului vostru, ve┼úi putea ajunge la aceast─â încredere. Va fi, cu siguran┼ú─â, un drum lung, dar ceea ce conteaz─â este c─â ve┼úi putea fi mândre c─â a┼úi ┼čtiut s─â r─âspunde┼úi nevoilor bebelu┼čului vostru ┼či v─â ve┼úi umple de încântare c─â sim┼úi┼úi c─â oferi┼úi ┼či c─â vi se ofer─â. Nu îi asculta┼úi pe cei care v─â sugereaz─â s─â urma┼úi reguli, în loc s─â v─â urma┼úi bebelu┼čul.

 

Concluzii

 

Contrar a tot ceea ce se afirm─â adesea, a promova al─âptarea exclusiv─â pentru primele 6 luni nu înseamn─â un regres al civiliza┼úiei, ci un demers cu totul nou, capabil s─â dea femeii încredere în sine ┼či s─â creeze o nou─â genera┼úie, aceea a "bebelu┼čilor erei colostrale".

Merit─â, nu-i a┼ča?

Textul în original

Comentarii/discuţii pe marginea articolului


┬ę attachmentparenting.ro



  2 vizitatori sunt online
  13 afisari ├«n luna aceasta
  29 afisari ├«n luna trecuta
  5112 afisari din 17.01.2008.