Să pornim de la educaÅ£ie, de la etimologia cuvântului educaÅ£ie, care înseamnă „a aduce în afară”. Nu poÅ£i aduce în afară decât ceva care există, nu poÅ£i aduce în afară ceva inexistent fiinÅ£ei umane.
Înainte de toate, trebuie să ne interogăm noi înÅŸine: care este natura fiinÅ£ei umane ÅŸi, implicit, a puiului de om?
Am pornit de la premisa că fiecare individ e, înainte de toate, un organism care nu poate fi privit în afara psihicului său ÅŸi însumează corp, emoÅ£ii ÅŸi spirit, având o natură pozitivă ÅŸi demnă de încredere. FiinÅ£a umană are în ea însăşi o forţă, o energie direcÅ£ionată spre dezvoltarea capacităţilor utile propriei sale întreÅ£ineri, autoreglării ÅŸi autorealizării (Rogers). Deci menirea părinÅ£ilor e aceea de a-i favoriza copilului procesul de aducere în afară a potenÅ£ialului său, pentru a-l ajuta să dea sens umanităţii sale. Din această perspectivă, nu trebuie intervenit în educaÅ£ia sa pentru a corecta, ci pentru a-l ghida, de-a lungul procesului prin care omul se naÅŸte pe sine, să păstreze o bunăstare, un echilibru cu el însuÅŸi ÅŸi cu mediul, dându-i în permanenţă posibilitatea de a fi acompaniat de bucuria de a trăi ...
Fixarea de scopuri precum îl voi face medic sau va cânta la pian ar trebui eliminate, căci scopul este să încercăm să individualizăm metodele potrivite pentru a-i favoriza creÅŸterea, maturizarea, ajutându-l să devină o fiinţă echilibrată, cu respect faţă de sine, capabilă în permanenţă să-ÅŸi actualizeze tendinÅ£a; nu trebuie nicidecum să-i trasăm noi parcursul existenÅ£ial sau profesional. Au însă toate astea legătură cu educaÅ£ia încă din faşă, cu somnul, cu Å£inutul sau neÅ£inutul în braÅ£e, cu alimentaÅ£ia adecvată?
Ce este attachment parenting? Printr-o traducere simplistă se poate înÅ£elege că vorbim despre niÅŸte părinÅ£i hiperprotectivi, care îÅŸi sufocă pruncii printr-o atenÅ£ie exagerată, nelăsându-le acestora spaÅ£iul, posibilitatea de a învăţa să fie independenÅ£i.
În realitate, attachment parenting nu face altceva decât să ratifice una dintre legile naturii: puii au nevoie de prezenÅ£a constantă, de iubirea părinÅ£ilor, iar aceÅŸtia simt în mod instinctiv dorinÅ£a de a le sta puilor aproape, de a răspunde prompt necesităţilor lor.
Paul Klein susÅ£ine că, dacă e adevărat că descindem din mii de generaÅ£ii de vânători-culegători, câteva sute de generaÅ£ii de agricultori ÅŸi câteva zeci de generaÅ£ii în era industrială, atunci specia umană a evoluat psihic ÅŸi fizic îndeosebi în perioada epocii de piatră. Chiar dacă o perioadă de 10.000 de ani pare una îndelungată, nu este decât un moment în întregul proces de evoluÅ£ie umană. Ceea ce suntem astăzi este rezultatul unei selecÅ£ii naturale care a avut loc în perioada în care oamenii erau încă în stadiul de culegători, vânători. Fiecare nou-născut vine pe lume pregătit pentru contextul epocii de piatră; din această perspectivă, e interesant să ÅŸtim cum este programat să se nască puiul de om, de cât timp există cărucioare, scăunele, pătuÅ£uri menite să îndepărteze puiul de mamă, ÅŸi dacă această perioadă de timp i-a dat ÅŸansa puiului de om modern să se adapteze noilor conjuncturi (care, din fericire, se pare că au fost adaptate doar în lumea occidentală, restul populaÅ£iilor pământului continuând să-ÅŸi Å£ină puii aproape de corpul mamei).
Attachment parenting este un concept simplu, evident din punctul de vedere biologic al fiecărui mecanism de supravieÅ£uire a speciei ÅŸi totuÅŸi unul foarte îndepărtat de mentalitatea societăţii noastre. În foarte multe situaÅ£ii când părinÅ£ii aleg să adopte calea cea mai armonioasă în raport cu necesităţile fiilor lor, se trezesc în situaÅ£ia de a fi "crizaÅ£i"sau catalogaÅ£i ca fiind "crizaÅ£i". AceÅŸti părinÅ£i, în majoritatea cazurilor, apar excesiv de protectori în raport cu propriii copii, disperaÅ£i, incapabili să distingă între satisfacerea propriei nevoi de a răspunde chiar ÅŸi falselor nevoi ale copiilor ÅŸi satisfacerea unor nevoi reale ÅŸi imperioase ale acestora.
Întregi generaÅ£ii crescute în ultima sută de ani au crescut în baza unor teorii ÅŸi practici în care se încuraja plânsul (văzut adesea ca binefăcător), respectarea programului de somn ÅŸi mese, dormitul solitar, neluatul în braÅ£e - practici absolut lipsite de sens din punct de vedere biologic ÅŸi mai ales emoÅ£ional.
Pentru a înÅ£elege mai bine attachment parenting e nevoie să cunoaÅŸtem ÅŸi această cultură a desprinderii precoce, fiindcă, din nefericire, trăim într-o cultură a despărÅ£irii, de rupere prematură în suferinţă, de lipsă de empatie faţă de durerea nedisimulată a copilului .
Ce propun canoanele societăţii noastre referitor la educaÅ£ie? Societatea teoretizează ÅŸi apreciază despărÅ£irea, separarea. La originea acestei practici stă, pe de o parte, aspiraÅ£ia spre un model uman bazat pe autodisciplină, iar de cealaltă parte lipsa noastră de încredere faţă de toate manifestările umane care se sustrag controlului nostru.
TendinÅ£a de a controla merge mână în mână cu tendinÅ£a de a fi controlaÅ£i: adulÅ£ii crescuÅ£i în acestă filosofie educaÅ£ională sunt mult mai predispuÅŸi la a se conforma normelor dictate de societate, de a accepta tacit, fără revoltă, definiÅ£ii ale realităţii impuse de cei care sunt în poziÅ£ie de autoritate; aceÅŸti adulÅ£i se simÅ£ ameninÅ£aÅ£i de comportamente "în afara normelor" ÅŸi simt nevoia de a pune totul într-o schemă dată, care să le ofere siguranţă. AceÅŸti adulÅ£i care au suferit copii fiind, vor acÅ£iona contrar instinctului, ÅŸi odată ajunÅŸi adulÅ£i vor nega suferinÅ£a trăită, reafirmând necesitatea metodelor coercitive, perpetuând acest model educativ pe care l-au simÅ£it de foarte multe ori în copilărie ca fiind eronat, nenatural.
Abordarea rolului genitorial se desprinde din acestă cultură a separării ÅŸi se bazează pe o serie de premise negative. Atunci când gândesc ceea ce e bine sau rău pentru copilul lor, părinÅ£ii se bazează rareori pe propriile percepÅ£ii ÅŸi intuiÅ£ii, pe observarea atentă a copilului, ci mai degrabă pe norme exterioare familiei, un sistem de norme care vor fi aplicate rigid, fără variaÅ£ii ÅŸi excepÅ£ii, fără situaÅ£ii adaptative, cu un accent deosebit pe repetare ca mod de fixare a unui comportament acceptat, dorit de către părinÅ£i.
Alte idei preconcepute sunt acelea că toÅ£i copiii tind instinctiv să facă greÅŸeli, sunt răi ÅŸi sălbatici în mod natural, nevoile unui nou-născut sunt capricii, comportamentul său îi este periculos lui însuÅŸi, fiind deci respins de societate. A creÅŸte un copil în această viziune înseamnă a obstacula, a devia, a corecta tipuri comportamentale spontane până în momentul în care copilul se adaptează unui stil ÅŸi unor obiÅŸnuinÅ£e considerate normale. E o metodă pedagogică liniară, un parcurs în sens unic, de la adult la copil.
Acest parcurs este definit de către unii psihologi şi pediatri drept regularizarea copilului, dar adevărul crud e că vorbim de fapt despre o modalitate de condiţionare dură, de modelare a copilului pentru a fi conform normelor societăţii.
Există norme ale societăţii general acceptate?
Cu siguranţă, iar una dintre aceste norme duce ÅŸi la stabilirea nivelurilor de trai. Ce s-ar putea înscrie în normă atunci când vrem să stabilim un nivel de trai minim general acceptat de societatea industrială?
Alegerea unui produs ar putea reprezenta un exemplu în acest sens. Adică începem să alegem, să ne hotărâm între un telefon marca Samsung ÅŸi un altul Nokia, să alegem între o fustă roÅŸie creată de un designer celebru sau o alta albă, a altui designer, între o varză ÅŸi o alta.
Şi suntem mulţumiţi, satisfăcuţi că putem alege, că ne-am exercitat şi continuăm să exercităm un drept democratic, acela de a fi diferiţi.
Dar oare ne exercităm noi acest drept? Unii vor fi convinÅŸi că da, pentru că nu i-a impiedicat nimeni să-ÅŸi cumpere ultimul GPS pentru maÅŸină, cu toate că după 2 luni de la achiziÅ£ionarea mult visatului obiect ÅŸtiu să-i folosesca numai 2, 3 funcÅ£ii, descurcându-se în continuare mai bine cu o hartă stradală. Da, dar pentru ei a fost o necesitate. Åži-au dorit mult acest telefon, această fustă etc .
Reîntorcându-ne la regularizarea copilului ÅŸi implicit a adultului în devenire, proces care se referă la acea muncă de condiÅ£ionare dură (e dificil să modelezi adevărata natură a omului pentru a se conforma normelor societăţii, pentru a-ÅŸi putea exercita mai târziu dreptul de-a fi diferit, pentru a putea alege între un telefon roÅŸu sau un altul bleu), putem înÅ£elege de aici ÅŸi multitudinea subiectelor de tipul “Ce să mă mai fac cu el, nu vrea să ...” (se poate alcătui o listă infinită de acÅ£iuni pe care un copil va refuza să le facă, dar mama, beneficiind ÅŸi de suportul altor mame aflate în aceaÅŸi situaÅ£ie ÅŸi de sprijinul aÅŸa-ziÅŸilor specialiÅŸti, psihologi de serviciu, va găsi soluÅ£ia pentru a nu se pune într-o situaÅ£ie ridicolă atunci când copilul se află într-o situaÅ£ia de criză. Åži astfel apar regulile de comportament (pentru a evita situaÅ£iile jenante în ochii celorlalÅ£i) atât în casă cât ÅŸi pe stradă. Este însă posibilă impunerea unor reguli de comportament atunci când vorbim despre fiinÅ£e abia aflate la începutul procesului de creÅŸtere?
Cât de importante sunt regulile?
Diverse articole ÅŸi cărÅ£i predică ideea că un părinte trebuie să fie constant, că o regulă, odată creată, trebuie aplicată constant, indiferent de circumstanÅ£e, pentru a o fixa, pentru a nu crea confuzie în mintea copilului.
Problema apare în momentul în care mă interoghez în legătură cu constanÅ£a mea ca părinte în a aplica această regulă. Regulile se stabilesc iniÅ£ial pentru că pruncul a trecut peste un anumit prag de toleranţă, dar dacă în situaÅ£ia similară (a doua zi să presupunem) gradul nostru de toleranţă e ceva mai mare (pentru că, de exemplu, suntem vulnerabili, sensibili la primăvara instalată afară, dar regula fusese stabilită într-un moment deprimant, de iarnă prelungită)? Ce facem? Adoptăm o atitudine rigidă, care nu ne oglindeÅŸte fidel starea de spirit, atitudinea faţă de acÅ£iunea respectivă, faţă de copil? Devenim falÅŸi?
Cred că această dilemă încetează să mai fie o problemă atunci când acceptăm că regulile pot să fie mai mult său mai puÅ£in flexibile, adaptabile diferitelor situaÅ£ii. S-ar putea spune că e o condiÅ£ie pentru a conserva armonia în familie. A fi fluctuant în privinÅ£a regulilor nu are nimic de a face cu capacitatea copilului de a o percepe o regulă ca atare adaptabilă contextului.
BehavioriÅŸtii ÅŸi specialiÅŸtii în comportamentul infantil par să fi ignorat total această situaÅ£ie, lăsând în afara discursului problema unei posibile adaptarări în funcÅ£ie de situaÅ£ie.
FiinÅ£ele umane nu învaţă prin repetiÅ£ie ÅŸi pedepse, aÅŸa cum vor să lase să se creadă behavioriÅŸtii, ci prin intermediul medierii pe care o realizează cel care acompaniază copilul în parcursul descoperirii lumii. Acesta e un fapt observat în cadrul celor mai recente studii utilizând tehnica neuroimaginilor pentru "a vedea" în creierul celui care gândeÅŸte.
Când copilul este pus în faÅ£a unui obiect nou, a unei situaÅ£ii noi, el nu priveÅŸte obiectul, nu studiază situaÅ£ia, ci îÅŸi priveÅŸte mama (figura de referinţă), care la rândul ei priveÅŸte, studiază acea situaÅ£ie. Copilul îÅŸi reglează propriile reacÅ£ii în funcÅ£ie de recÅ£iile mamei cu privire la acel obiect ori situaÅ£ie.
Copilul sintetizează reacÅ£iile adultului cu privire la elementele mediului exterior, asimilând treptat experienÅ£a. Copiii autiÅŸti au tocmai această disfuncÅ£ie, nu reuÅŸesc să înveÅ£e prin intermediul persoanei aflate în imediata lor vecinătate.
Cu cât sunt mai naturale ÅŸi conectate cu adevărat la realele nevoi ale mamei, tatălui, familiei în complexul său, cu atât sunt regulile mai uÅŸoare de însuÅŸit pentru copil. În cazul unor reguli rigide, imuabile, copilul ÅŸi le va însuÅŸi, va fi capabil să devină ascultător, dar niciodată capabil să transfere regulile în situaÅ£ii similare, să le amplifice contextul, să înÅ£eleagă că este necesară o derogare de la regulă atunci când situaÅ£ia o impune; aceste reguli pot fi chiar distructive în timp.
Ideologia care susÅ£ine această abordare a creÅŸterii ÅŸi educării unui copil se exprimă printr-o serie de afirmaÅ£ii categorice pe care părinÅ£ii, mamele în particular, le aud repetate din diferite surse mai mult său mai puÅ£in demne de încredere:
- copilul are nevoie să fie obiÅŸnuit, să i se regularizeze funcÅ£iile fiziologice (a mânca, a dormi, a elimina);
- copilul nu ÅŸtie de ce are nevoie cu adevărat pentru a-ÅŸi menÅ£ine bunăstarea fizică ÅŸi mentală, motiv pentru care va fi învăţat să suporte o stare de non-satisfacere a realelor sale nevoi; acest copil va fi “ajutat” să accepte îngrijirile fizice ÅŸi fiziologice care-l vor determina să crească sănătos ÅŸi fericit;
- copilul tinde să opună rezistenţă fiecărei etape de creÅŸtere (a mânca, a sta singur, a-ÅŸi însuÅŸi noÅ£iuni) ÅŸi deci este indicată exercitarea unei presiuni asupra acestuia pentru a-l determina să progreseze; copilul devine matur, autonom, pentru că este constrâns să o facă;
- lumea e periculoasă ÅŸi dificilă, viaÅ£a e o continuă luptă pentru existenţă, deci copilul trebuie implicat în această luptă, altfel nu vă învăţa să se apere, să se protejeze în faÅ£a vicisitudinilor;
- copilul trebuie să înÅ£eleagă, din păcate, un lucru dureros: cine nu suferă nu creÅŸte.
Ce este adevărat din toate aceste asumpÅ£ii? Dacă trecem la o analiză profundă a acestor premise, realizăm că absolut nimic din cele expuse nu este adevărat. În culturile în care copiii sunt trataÅ£i drept ceea ce sunt - fiinÅ£e dependente de adulÅ£i, care au nevoie de prezenÅ£a constantă ÅŸi afectuoasă a adulÅ£ilor, de îngrijirile pline de devoÅ£iune ale acestora, fiinÅ£e care sunt tratate cu tandreÅ£e ÅŸi într-un profund respect faţă de ritmurile lor naturale, adulÅ£ii rezultaÅ£i sunt cel puÅ£in la fel de maturi ÅŸi autonomi, dacă nu mai maturi ÅŸi autonomi, faţă de populaÅ£iile în care se teoretizează aplicarea cu stricteÅ£e a regulilor fixe. Modelul genitorial bazat pe o separare precoce a nou-născutului de mamă, alăptarea după program, înţărcarea precoce (săptămâni, luni, în loc de ani), dormitul în pătuÅ£uri ÅŸi în camere separate, ignorarea plânsului copilului ÅŸi a nevoii sale imperioase de contact fizic în afara unor orarii prestabilite (la ora mesei, în momentul schimbării scutecului, în momentul băiÅ£ei, al masajului, în caz de boală) constituie un model genitorial specific doar unor ţări industrializate. Acest model parental este relativ recent în istoria umanităţii. Atunci de unde provin toate aceste teorii de regularizare a nou-născutului, de unde prind forÅ£a de a se declara legitime, utile?
La sfârÅŸitul secolului al XIX-lea (în mod particular în Europa continentală, datorită pedagogului Schroeber, iar în Statele Unite datorită pediatrului H. Holt) s-a născut în rândul medicilor ÅŸi a puericultorilor ideea că excesivele îngrijiri acordate copilului sunt inutile ÅŸi periculoase, că toate aceste îngrijiri ar induce o stare de slăbiciune care ar “fura” din forÅ£a de caracter a copilului, încurajându-l în a-ÅŸi păstra anumite slăbiciuni dificil de îndepărtat ulterior. Aceste idei au fost o dată în plus fixate de o altă teorie care s-a născut la începutul secolului al XIX-lea: behaviorismul sau teoria comportamentală. BehevioriÅŸtii au adoptat-o ca punct de plecare în educaÅ£ie, propunând modelul mecanic al individului, văzut ca o cutie neagră în care este indus un stimul pentru a naÅŸte un răspuns. Deoarece doar comportamentul e direct observabil, ceea ce nu putea fi observat în mod obiectiv - dorinÅ£ele, sentimentele - nu constituiau obiect de interes, nu existau în mod substanÅ£ial. Potrivit acestei teorii, un stimul de un anumit tip, repetat sistematic, duce la o obiÅŸnuinţă numită reflex condiÅ£ionat. Dozând cu măiestrie artistică stimulii plăcuÅ£i ÅŸi neplăcuÅ£i, comportamentaliÅŸtii considerau că orice comportament poate fi modelat în modul cel mai avantajos.
Pe baza acestor teorii au apărut metode pedagogice în care se sublinia nocivitatea luării în braÅ£e a copilului când acesta plânge (încurajare pozitivă), deoarece acest lucru l-ar încuraja să plângă din nou. În aceeaÅŸi perspectivă, se recomandă părinÅ£ilor cu căldură ca nou-născuÅ£ii să fie obiÅŸnuiÅ£i cu situaÅ£iile neplăcute, cum ar fi să stea singuri, să nu reclame prezenÅ£a părinÅ£ilor, să rămână noaptea în camere întunecate etc.
Mass-media, care în general se face purtătoarea de cuvânt a culturii dominante, reafirmă aceste teorii comportamentaliste absolutizând în fraze tipice gen: “Psihologia a demonstrat că ...”, “Psihologii afirmă: ...” astfel încât toate acestea par teorii universal acceptate ÅŸi nu teorii care nu sunt altceva decât rezultatul unui curent de gândire particular. Trebuie să conÅŸtientizăm că nu există o singură teorie pedagogică, aÅŸa cum nu există o singură ÅŸcoală psihologică. Există foarte multe ÅŸcoli ÅŸi teorii care abordează diferit educaÅ£ia, în cadrul fiecărui curent pedagogic există diverÅŸi specialiÅŸti care pot propune teorii diverse referitoare la ceea ce înseamnă “a fi buni părinÅ£i”.
Oricum, există numeroÅŸi autori care au afirmat în mod explicit dreptul ÅŸi necesitatea ca mamele ÅŸi copiii să-ÅŸi rezerve propriile spaÅ£ii, timpul necesar amândurora. Doar gândindu-ne la Freud, autorul conceptului psihoanalitic referitor la frustrare ca stimul al dezvoltării personalităţii, constatăm că teoria sa este în mod constant adusă în faţă pentru a se legitima orice gen de constrângere, de lipsă de atenÅ£ie faţă de nevoile primare ale individului. Cu toate acestea, Freud nu a afirmat niciodată că frustrarea e singurul mod de creÅŸtere interioară, de maturizare, că procesul de creÅŸtere trebuie forÅ£at. AlÅ£i psihoanaliÅŸti ca Stern sau Winnicot vin cu o perspectivă nouă. Amândoi au individualizat importanÅ£a raportului special care se stabileÅŸte între mamă ÅŸi copilul său, cum acea legătură intimă stabilită între ei e perfectă pentru a satisface nevoile vitale ale amândurora. Amândoi au afirmat funcÅ£ia mamei de a media legătura dintre lumea exterioară ÅŸi universul interior al copilului.
Winnicot subliniază faptul că un copil are nevoie de timp pentru a se maturiza; la începutul vieÅ£ii copilului necesităţile, cererile acestuia sunt urgenÅ£e, iar nou-născutul nu este în măsură să suporte (nici biologic, nici emotiv) întârzierea satisfacerii nevoilor; dacă ele nu sunt satisfăcute prompt, nou-născutul trăieÅŸte o deznădejde, o teamă terifiantă, pierde controlul emoÅ£iilor sale, al percepÅ£iei realităţii, Eul său se dezintegrează ÅŸi poate trăi o panică adâncă. Repetarea acestei experienÅ£e negative poate obstacula o structurare normală a Eului, lăsând psihicul copilului fragil, întârziindu-i adaptarea la realitate, determinându-l să-ÅŸi creeze un ataÅŸament angoasant, deci implicit să-ÅŸi continue permanenÅ£a lângă mamă. La polul opus stă ataÅŸamentul securizant, cel care nu-i rezervă copilului temeri de neimaginat (una dintre cele mai mari temeri e cea de separare), ataÅŸament care îi permite copilului să-ÅŸi construiasca un echilibru solid al Eului, ceea ce va pune bazele sănătăţii mintale.
O altă teorie psihologică este propusă de către Carl Rogers (1), unul dintre părinÅ£ii psihologiei umaniste. Abordarea rogersiană se situează la polul opus abordării behavioriste, persoana fiind respectată ca fiind individ unic, cu propria istorie, cu propriul parcurs, individul fiind considerant competent în tot ceea ce-l priveÅŸte, capabil să-ÅŸi actualizeze tendinÅ£a (să-ÅŸi dezvolte propriul potenÅ£ial).
Încercând o aprofundare a celor două teorii educaÅ£ionale observăm că sunt pe poziÅ£ii opuse, că suntem în faÅ£a a două modele pedagogice diferite, dar ÅŸi în faÅ£a a două perspective diferite asupra vieÅ£ii, asupra relaÅ£iilor cu alÅ£ii, asupra raporturilor cu societatea. O cheie pentru a înÅ£elege aceste două viziuni de viaţă opuse o dă un alt psiholog ÅŸi filosof , Erich Fromm (2). Într-una din cele mai cunoscute cărÅ£i ale sale descrie cum pot să fie opuse cele două modalităţi existenÅ£iale ale omului: a fi ÅŸi a avea (the being mode, the having mode). În modul “a fi” individul este concentrat asupra lui însuÅŸi, asupra a ceea ce este, ceea ce-l defineÅŸte în procesul dinamic de interacÅ£iune cu mediul înconjurător, asupra a ceea ce-l determină să se maturizeze, să se formeze ca persoană conÅŸtientă de ea însăşi. În modul “a avea” individul se valorizează în funcÅ£ie de ceea ce posedă. Se verifică astfel fenomenul deteriorării psihicului individului, al transformării unor părÅ£i din Sine în obiecte. Astfel, nu mai suntem triÅŸti, bolnavi, îndrăgostiÅ£i, ci avem o supărare, o depresie, o boală, o iubire. Aceste sentimente sunt identificate ca obiecte ÅŸi proiectate în afara Eului. Prin intermediul posesiunii tuturor acestor depresii, iubiri, bogăţii putem să controlăm acele părÅ£i ale Eului care ne inoportunează. Pierderea tuturor aceste obiecte poate să-l facă vulnerabil pe individul care este în modalitate de “a avea”, poate să ducă la însăşi pierderea sensului identităţii, căci “cu cât posed mai puÅ£in, cu atât exist mai puÅ£in”. Obiectele, prin însăşi natura lor, se pot distruge, fura, pierde, ceea ce duce la un stadiu constant de vulnerabilitate. Pentru a face faţă marii temeri de a pierde se încearcă în permanenţă exercitarea unui control asupra acestora (că este vorba de obiecte, persoane sau procese) prin intermediul obstaculării, a regulilor, schemelor rigide, diverselor definiÅ£ii etc. Cu cât o persoană este mai mult în modalitatea “a avea”, riscă să-ÅŸi coboare standardele nivelului de trai (date de o societate de consum) atunci când este constrânsă să rămână acasă pentru a seconda, a-ÅŸi împlini rolul de mediator al copilului cu mediul exterior.Cu cât cineva este într-o mai mare măsură în modalitate de “a fi”, cu atât va percepe mai puÅ£in, va trăi într-o mai mică măsură sentimente de frustrare interioară ori suferinţă legată de lipsa obiectelor în momentul în care va alege să secondeze copilul pe tot parcursul maturizării acestuia.
În baza acestei chei de înÅ£elegere putem redefini modelul genitorial detaÅŸat corelându-l modalităţii “a avea”, în vreme ce modelul attachment-ului e corelat modalităţii “a fi”; mai precis, putem să definim primul model drept modelul controlului, iar al doilea model - modelul empatic.
Modelul genitorial specific controlului vs. Modelul genitorial specific empatiei | |
---|---|
acordă importanţă standardului normalităţii | acordă importanţă unei abordări individualizate |
rigiditate dată de schemele de referinţă | flexibilitate bazată pe context |
criterii heterocentrale menite să delege | criterii autocentrale şi de autoregularizare |
intervenţii pedagogice de tip corector, coercitiv | intervenţii pedagogice bazate pe empatie |
teoria tendinÅ£ei înspre eroare | teoria tendinÅ£ei actualizante |
Åži totuÅŸi, proastele obiceiuri?
Copiii care au primit răspunsuri pozitive în momentul în care au lansat necesităţi de natură biologică, emoÅ£ională sau de orice altă natură sunt capabili să abandoneze fără mari dificultăţi vechile obiceiuri. Tocmai pentru faptul că nu au experimentat niciodată temeri ÅŸi privări, devin autonomi, dornici de a se alătura restului familiei în obiceiurile sale cotidiene. E foarte posibil ca aceÅŸti copii care au fost în contact permanent cu instinctele lor cele mai profunde ÅŸi care se aÅŸteaptă la respect ÅŸi disponibilitate din partea societăţii vor suferi nu de puÅ£ine ori atunci când vor fi puÅŸi în situaÅ£ii umilitoare, când vor fi ignoraÅ£i, ridiculizaÅ£i, constrânÅŸi să îndeplinească diferite ordine.
Menirea unui părinte care a adoptat filosofia attachment parenting nu e să răspundă nevoilor imaginare pe care le atribuie copilului, ci doar nevoilor reale pe care acesta le reclamă. Aici însă se naÅŸte întrebarea: care sunt nevoile copiilor? Faptul că un copil nu vrea să stea în scăunel la o vârsta fragedă e un moft sau reprezintă o reclamare imperioasă de satisfacere a unei nevoi?
Să pornim de la luatul în braÅ£e, atât de condamnat în societatea noastră. Majoritatea consideră că dacă un nou-născut va fi luat în braÅ£e la fiecare reclamare a acestei nevoi, acesta se alintă, se viciază, iar noi contribuim la a-l face să devină un capricios; e bine să înfrânăm încă din faşă aceste comportamente negative. Aceasta este mentalitatea comună referitoare la Å£inutul în braÅ£e.
Pentru a clarifica oarecum acest aspect, e bine să deosebim între viciu ÅŸi prost obicei.Viciul se referă la ceva dorit de noi, dar care ne poate provoca rău (ex. a fuma e un viciu), prostul obicei nu ajunge să fie atât de periculos ca viciul ÅŸi nici nu ajunge să creeze dependenţă.
Spre deosebire de adult, un nou-născut nu poate să-ÅŸi dorească ceva dăunător sănătăţii sale, deoarece existenÅ£a sa e deocamdată condusă de instinct. La fel ca oricare alt mamifer, puiul de om poate să dorească doar de ce are nevoie: să mănânce când îi este foame ÅŸi nu când e în faÅ£a unei vitrine cu covrigi, să iasă din casă când a obosit să privească în gol tavanul camerei, nu când limbile ceasului arată că e deja ora 5, adică ora stabilită pentru a ieÅŸi la plimbare. Tocmai datorită faptului că universul interior al nou-născutului este controlat încă doar de instinct, micul pui de om nu poate să vadă lumea cu ochii noÅŸtri, ai părinÅ£ilor, nu este în poziÅ£ia de a înÅ£elege când este oportun sau nu să ceară ceva; el îÅŸi va manifesta o nevoie stringentă pentru el în momentul imediat individualizării acesteia (ex. nu va aÅŸtepta ca mama să-ÅŸi termine convorbirea la telefon sau duÅŸul, ci va reclama imperios satisfacerea acelei necesităţi, sperând ca cineva să apară, să răspundă plânsului său, agitaÅ£iei sale).
În concepÅ£ia teoriei comportamentaliste, se considera (ÅŸi încă se consideră) că un nou-născut nu are competenÅ£e specifice pentru a-ÅŸi individualiza nevoile, în timp ce adulÅ£ii instruiÅ£i de specialiÅŸti ÅŸtiau/ÅŸtiu când îi este foame copilului, când trebuie Å£inut în braÅ£e ÅŸi cât trebuie Å£inut în braÅ£e. Tot aceÅŸti specialiÅŸti ÅŸtiau/ÅŸtiu ÅŸi de cât lapte are nevoie un copil ÅŸi de ce feluri de jucării ...
Începând cu anii 60 s-a descoperit că nou-născuÅ£ii, încă din primele zile, chiar nefiind capabili să-ÅŸi procure mâncarea în mod autonom, ÅŸtiu cu exactitate de ce au nevoie pentru a li se asigura supravieÅ£uirea ÅŸi pentru a fi fericiÅ£i, a continua să existe în bunăstare (stare care are o contribuÅ£ie covârÅŸitoare în chiar construirea sistemului imunitar!). În timp, s-a ajuns la înÅ£elegerea că a da credit necesităţilor nou-născutului nu poate să ducă decât la bunăstarea acestuia; a decide în locul lui poate să devină în schimb extrem de periculos, riscându-se chiar dezvoltarea armonioasă a nou-născutului în plan fizic, emoÅ£ional ÅŸi psihologic.
Psihologi atenÅ£i precum Piaget au înÅ£eles că în primele luni sugarii nu sunt capabili să se înÅ£eleagă pe ei înÅŸiÅŸi separaÅ£i de lumea externă, ei ÅŸi lumea externă sunt una, sugarii îÅŸi percep propriul corp împreună cu cel al mamei, ca entitate unică. În primele luni de viaÅ£a, sugarul e incapabil să conÅŸtientizeze noÅ£iunile de timp aÅŸa cum le percepem noi, pentru el existând doar prezentul, nedistingînd între înainte ÅŸi după, neînÅ£elegând că există raporturi de cauză ÅŸi efect, el reuÅŸeÅŸte doar să înÅ£eleagă că există aici ÅŸi acum.
Atunci când un sugar manifestă o nevoie fizică sau mentală, creierul său pune în acÅ£iune o serie de mecanisme menite să atragă atenÅ£ia adultului pentru a-i satisface nevoia ÅŸi pentru a restabili echilibrul psihofizic al bunăstării. Atunci noi, cele care reprezentăm pentru copil figura maternă, suntem extensia lui, suntem menite să fim prezenÅ£e constante, prompte în a-i ajuta să trăiască într-o continuă bunăstare, pentru a-i face fericiÅ£i. Trebuie să ne aducem aminte că un nou-născut, biologic vorbind, apare atunci când este capabil să trăiască autonom în afara uterului mamei sale, dar se va naÅŸte în mod concret, real, doar atunci când va fi conÅŸtient de faptul că este pe lume. Până în acel moment va dori să fie luat în braÅ£e, va vrea să fie alimentat la cerere, va vrea să i se satisfacă toate nevoile biologice ÅŸi emoÅ£ionale.
Åži auzim atât de des …
"Eu îi dau căldură sufletească, mângâieri, atingeri, îl iubesc ÅŸi fac totul pentru el" , iar în succesiunea discuÅ£iei: "Eu l-am lăsat 5 minute să plângă, pentru că trebuie să înÅ£eleagă că nu-i doar el, mai este soÅ£ul, mai sunt ÅŸi eu ..."
Să înÅ£eleagă?! De ce instrumente, de ce mecanisme are nevoie un nou-născut pentru a înÅ£elege? De raÅ£iune, fireÅŸte, căci în afara raÅ£iunii nu se poate înÅ£elege nici un concept. Dar este nou-născutul dotat cu raÅ£iune? Nu suntem noi cele care nu raÅ£ionăm sau raÅ£ionăm greÅŸit atunci când ne aÅŸteptăm ca un nou-născut de numai câteva luni să înÅ£eleagă că mama îi va răspunde peste 5 minute, când va fi liberă? Este însă sugarul capabil să înÅ£eleagă acest “peste 5 minute”?
Åži totuÅŸi, există copii care în timp au "înÅ£eles" că mama nu vine, mama nu răspunde nevoilor lor, copii care adorm ÅŸi dorm singuri. De fapt, aceÅŸti nou-născuti n-au înÅ£eles nimic, s-au resemnat doar, li s-au creat condiÅ£ionări.
Surse: