Copii "cuminţi" - cu ce preţ? Preţul secret al ruşinii

Autori: Robin Grille si Beth Macgregor

Tradus de Ionela Iordan

Un bebeluÅŸ de cinci luni se află in braÅ£ele mamei sale. Aproape că a adormit când deodată se trezeÅŸte ÅŸi începe să plângă. Mama îi spune să înceteze, să nu mai fie obraznic ÅŸi că se va supăra pe el dacă nu adoarme.

O fetiţă de un an ÅŸi jumătate se află la restaurant cu tatăl ÅŸi unchiul ei. Tatăl merge la bar, lăsând copilul cu unchiul la masă. FetiÅ£a coboară de pe scaun pentru a-ÅŸi urma tatăl. Unchiul o apucă de mână ÅŸi îi spune că este un copil rău, ordonându-i să stea pe scaunul ei. Speriată, se uită în jur, căutându-ÅŸi tatăl.

La aniversarea unui adult, un copil de 6 ani a trecut cu mult peste ora lui obiÅŸnuită de culcare ÅŸi aleargă prin casă după baloanele umplute cu heliu. Tatăl îi strigă să înceteze joaca cu baloanele, să nu mai facă prostii.

Ce au învăţat aceÅŸti copii din aceste experienÅ£e? MulÅ£i ar afirma că răspunsurile adulÅ£ilor au fost necesare pentru a le arăta copiilor diferenÅ£a dintre "bine" ÅŸi "rău", dintre comportamente "bune" ÅŸi "rele". Pedepsele verbale sunt obiÅŸnuite în aproape fiecare casă ÅŸi ÅŸcoală. Ele se bazează pe ruÅŸine ca inhibitor, asemănător modului în care pedepsele corporale se bazează pe durere. RuÅŸinea este una dintre cele mai obiÅŸnuite metode de a regla comportamentul copiilor. Dar oare ruÅŸinea nu dăunează copiilor noÅŸtri? Oare pedepsele verbale repetate nu-i construiesc copilului o imagine de sine ca fiind "rău"? Dacă da, ce putem face altfel?

Ce este ruÅŸinea?

RuÅŸinea este menită să determine copiii să renunÅ£e la comportamentele negative prin gânduri ÅŸi sentimente negative despre ei inÅŸiÅŸi. RuÅŸinea implică un comentariu - direct sau indirect - referitor la ceea ce este copilul; ruÅŸinarea operează dându-i copilului o imagine negativă despre sine - ÅŸi nu despre impactul comportamentului lui.

Cum recunoaÅŸtem ruÅŸinarea?

RuÅŸinarea îl face pe copil să creadă că greÅŸeÅŸte atunci când simte, vrea sau are nevoie de ceva. Ea poate lua multe forme, dintre care voi enumera câteva exemple zilnice: "Obraznicule!", "Te porÅ£i ca un răsfăţat!", "Răsfăţat egoist!", "Plângăciosule!", moralizatoarele "BăieÅ£ii cuminÅ£i nu se comportă aÅŸa", "EÅŸti o fetiţă rea!", aÅŸteptările bazate pe vârstă " Maturizează-te!", "Nu te mai purta ca un copil!", "BăieÅ£ii mari nu plâng!", aÅŸteptările bazate pe sex: " Fii tare!", "Nu fi bleg!", aÅŸteptările bazate pe competenţă "EÅŸti incorigibil!", comparaÅ£ia: " De ce nu poÅ£i fi ÅŸi tu mai...", "Nici unul dintre copiii ceilalÅ£i nu se poartă ca tine".

Cât de des întâlnită este ruÅŸinarea?

RuÅŸinarea este foarte comună ÅŸi este văzută de mulÅ£i ca fiind acceptabilă. RuÅŸinarea nu este limitată la familiile "abuzive". De fapt, ea se petrece în mediile ÅŸcolare ÅŸi familiale cele mai "bune". Un studiu recent efectuat asupra elevilor canadieni a arătat că doar 4% nu fuseseră Å£intele ruÅŸinării din partea părinÅ£ilor, incluzând aici respingerea, înjosirea, terorizarea, criticismul (distructiv) sau afirmaÅ£ii jignitoare (Solomon ÅŸi Serres, 1999).

În calitate de părinÅ£i, avem tendinÅ£a de a recurge la ruÅŸine atunci când ne simÅ£im depăşiÅ£i, iritaÅ£i sau frustraÅ£i ÅŸi simÅ£im nevoia să ne controlăm copiii. Efectele nocive ale acestui lucru au fost luate în considerare abia recent.

Ruşinea: o nouă frontieră pentru psihologie

Utilizarea pedepselor corporale a stârnit controverse aprinse în ultimii ani. Din ce în ce mai multe naÅ£iuni introduc baze legislative contra lor, ÅŸcolile le interzic, organizaÅ£iile internaÅ£ionale devotate eliminării lor proliferează ÅŸi psihologii cercetători au adunat munÅ£i de dovezi ale efectelor pe termen lung. Între timp, problema "ruÅŸinării" ca pedeapsă a fost neglijată, psihologii descoperind recent că ruÅŸinarea are repercusiuni grave.

Daniel Goleman, autorul cărÅ£ii InteligenÅ£a EmoÅ£ională, afirma că abia acum descoperim ce rol joacă ruÅŸinea în dificultăţile relaÅ£ionale ÅŸi comportamentul violent. Psihologii fac eforturi pentru a studia ruÅŸinea, cum este achiziÅ£ionată ÅŸi cum afectează relaÅ£ionarea ÅŸi funcÅ£ionarea unei persoane în societate. Studiul acestei "emoÅ£ii ignorate" anterior reprezintă o nouă frontieră deoarece este cel mai dificil de detectat la alÅ£ii. Dr Paul Eckman, de la Universitatea din California, afirmă că ruÅŸinea este cea mai intimă dintre emoÅ£ii ÅŸi că oamenii încă nu sunt îndeajuns de evoluaÅ£i pentru a exprima facial această emoÅ£ie. Oare din această cauză nu vedem când copiii noÅŸtri suferă din cauza ei?

Cum se învaţă ruÅŸinea?

Nimeni nu se naÅŸte ruÅŸinat. RuÅŸinea este o emoÅ£ie învăţată, care începe în jurul vârstei de doi ani, odată cu învăţarea limbii ÅŸi imaginii de sine. DeÅŸi oamenii se nasc cu o capacitate pentru ruÅŸine, tendinÅ£a de a se ruÅŸina în anumite situaÅ£ii se învaţă.

Aceasta înseamnă că oriunde există ruÅŸine, a fost nevoie de un agent care să o provoace.Învăţăm să ne fie ruÅŸine de noi înÅŸine deoarece cineva semnificativ din viaÅ£a noastră ne-a umilit. Mesajele de ruÅŸinare sunt mai puternice atunci când vin din partea celor apropiaÅ£i, pe care îi iubim sau îi admirăm. Din acest motiv, utilizarea ruÅŸinării de către părinÅ£i are cele mai profunde efecte asupra copiilor. Imaginea de sine a unui copil poate fi afectată ÅŸi din cauza mesajelor de ruÅŸinare ale părinÅ£ilor, ale fraÅ£ilor mai mari sau ale prietenilor. Deoarece copiii sunt mult mai vulnerabili ÅŸi impresionabili decat adulÅ£ii, mesajele de ruÅŸinare primite în copilărie sunt mult mai dificil de ÅŸters.

Mesajele de ruÅŸine sunt în mare parte verbale, dar puterea ruÅŸinii se poate manifesta ÅŸi într-o privire dispreÅ£uitoare, umilitoare sau plină de dezgust.

De ce este ruÅŸinarea atât de des întâlnită?

RuÅŸinarea acÅ£ionează ca o valvă de presiune pentru a uÅŸura frustrarea parentală. RuÅŸinarea este pentru părinÅ£i un mod de a se elibera de mânie, le dă o senzaÅ£ie de bine, chiar dacă pentru scurt timp.

Atunci când copiii se simt nedemni, ei trebuie să muncească suplimentar pentru a-ÅŸi mulÅ£umi părinÅ£ii. Acest lucru pare să dea dreptate părinÅ£ilor, să-i facă să creadă că metoda a avut succes. Oare a avut cu adevărat?

Efectele degradante ale ruÅŸinii

Pentru a înÅ£elege răul provocat de ruÅŸine, este nevoie să privim mai departe de scopul învăţării unui "comportament bun". Dacă părintele crede că pedeapsa verbală a funcÅ£ionat deoarece a produs o modificare în comportamentul copilului, atunci ne-am limitat periculos de mult viziunea asupra copilului nostru, numai la comportamentele observabile. Este extraordinar de uÅŸor să trecem cu vederea lumea interioară a copiilor: emoÅ£iile care stau la baza comportamentului lor ÅŸi suferinÅ£a provocată de ruÅŸine. De asemenea este uÅŸor să ratăm comportamentul copilului, odată scăpat de supravegherea agentului cauzator al ruÅŸinii.

Câteodată chiar ÅŸi adulÅ£ii binevoitori pot subestima sensibilitatea copiilor la limbajul ruÅŸinii. Există dovezi zdrobitoare că unele dintre cuvintele folosite pentru a mustra copiii - cuvinte anterior considerate "inofensive"- au o putere deosebită de a afecta respectul de sine al copiilor în viitor. Identitatea unui copil este conturată în jurul lucrurilor pe care le aude despre sine. De exemplu, o fetiţă de 10 ani a fost cuprinsă de teamă deoarece vărsase o băutură. Ea exclama încontinuu: "Sunt atât de proastă! Sunt atât de proastă!". Exact aceste cuvinte îi fuseseră adresate de către mama ei. Ea trăia cu frica judecăţii părinÅ£ilor săi ÅŸi învăţase să se umilească în acelaÅŸi fel în care fusese umilită de mama ei.

Dacă nu se răspunde nevoilor emoÅ£ionale ale copiilor, dacă experienÅ£ele lor sunt trivializate, ei cresc simÅ£indu-se lipsiÅ£i de importanţă. Dacă li se spune că sunt "răi" ÅŸi "obraznici" ei absorb acest mesaj ÅŸi cresc cu această credinţă, ducând-o până la maturitate.

Umilirea îi face pe oameni să se simtă micÅŸoraÅ£i. Aceasta este frica de a fi expus privirilor ÅŸi duce la retrageri din relaÅ£ii. Umilirea creează un sentiment de incapacitate de a acÅ£iona, de a se exprima pe sine: vrem să dansăm dar suntem opriÅ£i de amintirea momentelor în care ni s-a spus să nu mai fim aÅŸa de "puerili". Căutăm plăcerea, dar suntem inhibaÅ£i de voci interioare care ne spun că suntem "indulgenÅ£i" sau "leneÅŸi". Încercăm să excelăm dar suntem reÅ£inuÅ£i de bănuiala că nu suntem îndeajuns de buni. RuÅŸinea ia forma vocilor interioare care le imită pe cele care ne-au spus în trecut "nu fi prostuÅ£" sau " nu fi prost".

RuÅŸinea restricÅ£ionează exprimarea sinelui unui copil: odată ce a simÅ£it înÅ£epătura judecăţii negative a unui adult, copilul umilit se autocenzurează pentru a scăpa de eticheta de "obraznic" sau "rău". RuÅŸinea zdrobeÅŸte exuberanÅ£a naturală a copiilor, curiozitatea lor ÅŸi dorinÅ£a lor de a face lucruri singuri.

Thomas Scheff, sociolog la Universitatea din California, a afirmat că ruÅŸinea inhibă expresia tuturor emoÅ£iilor - excepÅ£ie făcând mânia. Oamenii care se simt ruÅŸinaÅ£i tind spre doi poli ai expresiei: muÅ£enie ÅŸi paralizie emoÅ£ională sau crize de ostilitate ÅŸi furie. Unii oscilează între cele două extreme.

Majoritatea emoÅ£iilor au o expresie fizică care le permite să se risipească, cum e cazul plânsului pentru tristeÅ£e ÅŸi Å£ipatul la mânie. Spre deosebire de acestea, ruÅŸinea nu are o asemenea expresie fizică si exact din acest motiv are efecte pe termen lung.

Cercetări recente afirmă că ruÅŸinea îi face pe oameni să se retragă din relaÅ£ii ÅŸi să devină izolaÅ£i. Mai mult, cei în asemenea situaÅ£ii tind să se simtă umiliÅ£i sau dezaprobaÅ£i de ceilalÅ£i, sentimente care pot duce la ostilitate, chiar furie. Numeroase studii leagă ruÅŸinea de dorinÅ£a de a-i pedepsi pe ceilalÅ£i. Atunci când sunt furioÅŸi , indivizii ruÅŸinaÅ£i tind să fie dusmănoÅŸi, agresivi sau auto-distructivi. Psihiatrul Peter Loader afirmă că oamenii acoperă sau compensează sentimentele profunde de ruÅŸine cu atitudini de dispreÅ£, superioritate, dominaÅ£ie sau intimidare, autocritică sau perfecÅ£ionism obsesiv.

Ruşinea severă şi bolile mintale

Atunci când fenomenul de ruÅŸinare a fost extrem de grav, el poate contribui la dezvoltarea unor boli mintale. Această legătură a fost subestimată până nu demult. Cercetătorii găsesc din ce în ce mai multe legături între sentimentele de ruÅŸine inculcate din copilărie ÅŸi stări psihice cum ar fi depresia, anxietatea, tulburările de personalitate ÅŸi tulburările obsesiv-compulsive. În cartea sa, "Psihologia ruÅŸinii", Gershen Kaufman merge mai departe ÅŸi afirmă existenÅ£a unei conexiuni între ruÅŸine ÅŸi tulburările de dependenţă, tulburările de alimentaÅ£ie, fobiile ÅŸi disfuncÅ£iile sexuale.

RuÅŸinea nu ne învaţă despre relaÅ£ii sau empatie

În timp ce ruÅŸinea are puterea de a controla comportamentul, nu are ÅŸi puterea de a ne învăţa să fim empatici. Atunci când, în mod repetat, etichetăm un copil drept "obraznic", îl condiÅ£ionăm să se concentreze interior ÅŸi să devin preocupat de el însuÅŸi ÅŸi de eÅŸecul lui de a-i mulÅ£umi pe ceilalÅ£i. Astfel, copiii învaţă să se autoeticheteze, dar nu învaţă nimic despre relaÅ£ionarea cu ceilalÅ£i sau despre înÅ£elegerea ÅŸi consideraÅ£ia faţă de sentimentele celorlalÅ£i.

Pentru a dezvolta empatia, este nevoie să arătam copiilor cum simt ceilalÅ£i. Etichetând un copil drept "obraznic", de exemplu, nu-i comunicăm copilului nimic despre sentimentele noastre referitoare la acel comportament. Copiii nu pot învăţa să se le pese de sentimentele celorlalÅ£i, nici nu pot înÅ£elege impactul comportamentului lor asupra celorlalÅ£i în timp ce gândesc "E ceva în neregulă cu mine". De fapt, psihoterapeuÅ£ii ÅŸi cercetătorii sunt de acord cu faptul că indivizii care sunt predispuÅŸi spre ruÅŸine au o capacitate mai scăzuta de a empatiza cu ceilalÅ£i ÅŸi sunt oarecum egocentriÅŸti.

Singura bază reală a moralităţii este un adânc sentiment de empatie faţă de sentimentele celorlalÅ£i oameni. Dar empatia nu este forÅ£a din spatele comportamentului "civilizat" al fetelor sau băieÅ£ilor "cuminÅ£i".

Mitul moralităţii

Suntem naivi dacă ajungem să confundăm supunerea bazată pe ruÅŸine cu un comportament motivat moral. În cel mai bun caz, ruÅŸinarea repetată conduce la un conformism superficial, întemeiat pe evitarea dezaprobării ÅŸi căutarea recompenselor. Copilul învaţă să evite pedeapsa devenind supus ÅŸi docil. Åžarada "bunelor maniere" nu este înrădăcinată neaparat în respect interpersonal autentic.

Ce ar trebui să considerăm ruşinos?

RuÅŸinea variază în funcÅ£ie de cultură ÅŸi familie: ce e considerat ruÅŸinos într-un loc poate fi permis, obiÅŸnuit sau chiar dezirabil în altul. Sintagma "comportament necuviincios" este de obicei arbitrară ÅŸi subiectivă: variază semnificativ de la familie la familie.

Într-o familie nuditatea este acceptabilă, în alta, de neconceput. Un copil gălăgios, zgomotos este binevenit într-o familie, în alta poate suscita priviri încruntate. În timp ce o familie se poate bucura de o conversaÅ£ie în care toÅ£i vorbesc deodată la cină, altă familie poate privi acest lucru ca pe o lipsă de politeÅ£e. Asemenea exemple ne ajută să realizăm că modul nostru de a privi lucrurile nu e singurul: că modalitatea noastră de a decide dacă un comportament este ruÅŸinos poate fi arbitrară ÅŸi variabilă.

Istoria ruşinării

Copiii au fost făcuÅ£i de ruÅŸine timp de sute de ani. Istoric vorbind, ei au fost priviÅ£i ca fiind în mod firesc antisociali ÅŸi comportamentul lor a fost privit prin intermediul acestui crez. Un scriitor al secolului 17, Richard Allestree, scria: "Nou-născutul este plin de petele ÅŸi poluarea păcatului pe care-l moÅŸteneÅŸte de la înaintaÅŸii noÅŸtri prin carnea noastră…". În Evul Mediu, ritualul botezului includea exorcizarea diavolului din copil. Copiii care solicitau atenÅ£ia părinÅ£ilor prea mult erau consideraÅ£i a fi posedaÅ£i de demoni. Unii părinÅ£i ai bisericii chiar au declarat că un copil păcătuieÅŸte dacă plânge prea mult. De asemenea, învinuirea copilului pentru numeroasele provocări ÅŸi dificultăţi cu care se confruntau părinÅ£ii era un obicei străvechi.

Acest mod de a privi copiii a pătruns ÅŸi în epoca modernă, deÅŸi nu în forme la fel de extreme. De exemplu, un copil care traversează "o criza" este văzut ca fiind "răsfăţat", încercând în mod deliberat să se opună părinÅ£ilor săi. Un copil care plânge riscă sa fie descris drept "un mic terorist" sau "plângăcios" care "doar încearcă să atragă atenÅ£ia".

A fi părinte poate fi frustrant câteodată dar presupunerea automată conform căreia copilul îÅŸi propune să ne supere este nefondată, la fel ca ÅŸi atribuirea unei intenÅ£ii maliÅ£ioase copilului. Această răutate imaginată este de obicei sursa impulsului de a face copilul de ruÅŸine.

O schimbare în atitudine: respectarea copilului

Stabilirea de limite ferme în relaÅ£ia cu copiii este cât se poate de posibilă ÅŸi asta fără a face uz de ruÅŸine. Dar acest lucru cere o schimbare fundamentală în atitudine, care trebuie să înceapă cu re-evaluarea motivaÅ£iei care stă la baza comportamentului copilului nostru.

Copiii au o dorinţă naturală de a-ÅŸi dezvolta o conÅŸtiinţă socială. Atunci când sunt trataÅ£i cu acelaÅŸi respect ca ÅŸi adultii ÅŸi au contact cu adulÅ£i care se respectă unii pe alÅ£ii, copiii îÅŸi vor dezvolta în mod firesc capacitatea de a se comporta empatic, respectuos ÅŸi atent .

"Conduită necuviincioasă"? Sau etapă în dezvoltare?

Câteodată ceea ce calificăm drept "conduită necuviincioasă" este pur ÅŸi simplu încercarea copilului de a-ÅŸi îndeplini o nevoie în cel mai bun mod pe care-l cunoaÅŸte, sau încercarea de a stăpâni o nouă deprindere. Cu cât părinÅ£ii acceptă acest lucru mai usor, cu atât mai mică este tentaÅ£ia de a folosi ruÅŸinea pentru a-i face să crească mai repede. De exemplu, este normal pentru copiii mici să fie egoiÅŸti, posesivi, exuberanÅ£i ÅŸi curioÅŸi.Nu este neobiÅŸnuit pentru un copil de doi ani să nu fie capabil să aÅŸtepte ceea ce îÅŸi doreÅŸte deoarece nu înÅ£elege timpul în maniera adulÅ£ilor. Este obiÅŸnuit ca un copil de trei ani să fie câteodată sfidător sau ostil. Dacă recurgem la ruÅŸine în loc să educăm, întrerupem un proces valoros ÅŸi propria noastră oportunitate de a învăţa despre nevoile copilului se pierde.

O fetiţă de trei ani care îÅŸi sfidează mama refuzând să îÅŸi strângă jucăriile - după ce i s-a cerut în mod repetat - se poate afla într-un proces de făurire a unei identităţi separate, distincte. Acest proces include afirmarea asertivităţii ÅŸi capacitatea de a gestiona un conflict deschis. Copiii mici pot fi exasperanÅ£i, dar putem pune semnul egal între acest lucru ÅŸi "obrăznicie"?

Sunt necesare ÅŸi limitele, dar dacă copiiilor li se reproÅŸează încercările uneori stângace de a-ÅŸi câÅŸtiga autonomia, nu li se permite să facă un pas vital către maturitate ÅŸi încredere. În perioada superficial numită "the terrible twos", ÅŸi în următorii doi ani, copiii învaţă cum să-ÅŸi stabilească propriile limite. Ei învaţă să-ÅŸi afirme individualitatea lor distinctă, voinÅ£a lor. Această perioadă este critică pentru vor învăţa cum să-ÅŸi apere părerile, să se simtă îndeajuns de puternici pentru a se afirma ÅŸi să reziste puternicei presiunii exercitate de anturaj mai târziu în viaţă. Dacă vom continua să le zdrobim sfidarea ÅŸi vom folosi ruÅŸinea pentru a-i face obedienÅ£i, îi învăţăm că stabilirea propriilor limite nu este un lucru bun.
Chiar ÅŸi bebeluÅŸii sunt consideraÅ£i uneori "obraznici", pentru că nu adorm când li se spune. Cum ar putea un bebeluÅŸ de 5 luni , de exemplu, să fie "obraznic" pentru că nu adoarme? DeÅŸi poate fi dificil pentru părinÅ£i ca bebeluÅŸul să se confrunte cu un somn agitat, este un nonsens să priveÅŸti bebeluÅŸul ca "neascultător" ÅŸi să-l învinovăţeÅŸti pentru asta.

Să luăm exemplul unui copilaÅŸ de opt luni care se târăşte spre un obiect care emite lumini sclipitoare ÅŸi sunete interesante. Se târăşte către el ÅŸi începe să exploreze. El nu ÅŸtie că obiectul respectiv este casetofonul nepreÅ£uit al tatălui său. Deodată se trezeÅŸte plesnit peste mâini de către mamă, care-i spune să nu mai fie obraznic. Începe să plângă. La opt luni, un copil este incapabil să facă diferenÅ£a între o jucărie ÅŸi proprietatea valoroasă a altcuiva ÅŸi este incapabil de autocontrol chiar dacă ar putea face această diferenţă. Curiozitatea continuă a copiilor - o Å£intă frecventă a ruÅŸinii - este trăsătura care-i conduce să înveÅ£e despre lume. Atunci când explorarea unui copil este încurajată într-o manieră sigură, preferabilă pedepsei, încrederea lor în sine creÅŸte. Din păcate, ne referim mult prea des cu termenul "obraznic" la un comportament care este absolut normal pentru o etapă, pur ÅŸi simplu pentru că ameninţă nevoia noastră de ordine sau ne creează o povară.

O mamă nervoasă ÅŸi fiica ei mâhnită în vârstă de 4 ani ies dintr-un magazin.Fata suspină în timp ce este legată brutal în carucior. "Încetează, plângăcioaso!" Å£ipă mama, agitând un deget acuzator în faÅ£a fetiÅ£ei. Copiii sunt uneori mustraÅ£i pentru simplul fapt că plâng. MulÅ£i oameni cred că un copil care plânge este obraznic. Expresiile puternice ale emoÅ£iilor, cum ar fi mânia ÅŸi tristeÅ£ea, sunt modalităţile naturale de a-ÅŸi regulariza sistemul nervos, simultan comunicându-ÅŸi nevoile. Copiii plâng atunci când suferă ÅŸi au dreptul să-ÅŸi exprime această suferinţă. DeÅŸi uneori este greu să asculÅ£i un copil plângând, trebuie reÅ£inut că este o reacÅ£ie sănătoasă, normală, care merită atenÅ£ie. Este tragic să vezi cât de des li se reproÅŸează copiilor plânsul.

Iată un alt exemplu de consecinÅ£e care apar atunci când nu suntem conÅŸtienÅ£i de etapele dezvoltării. Până acum, copiii mici începeau antrenamentul la toaletă mult prea devreme, înainte de a fi organic capabili de control voluntar al sfincterelor. MulÅ£i au văzut acest lucru ca pe o bătălie ÅŸi copiii erau pedepsiÅ£i în mod obiÅŸnuit pentru ceea ce era o incapacitate normală. Ceea ce înainte era o luptă atât pentru părinÅ£i cât ÅŸi pentru copii a suferit o ameliorare considerabilă datorită informaÅ£iilor mai precise despre dezvoltarea infantilă. Folosirea ruÅŸinii apare atunci când încercăm să încurajăm sau să forţăm un comportament mult prea devreme din punctul de vedere al dezvoltării.

În ultimele decenii am avansat mult în ceea ce priveÅŸte înÅ£elegerea dezvoltării copilului ÅŸi în consecinţă s-a progresat mult în îngrjirea acestuia. CărÅ£i uÅŸor de citit despre dezvoltarea copilului umplu rafturile librăriilor, cu autori ca Penelope Leach, Katie Allison Granju, Pinky McKay ÅŸi Jan Hunt, iar acestea îi pot ajuta pe părinÅ£i să iÅŸi construiască niÅŸte aÅŸteptări rezonabile ÅŸi realiste de la copiii lor. Copiii, dar ÅŸi părinÅ£ii sunt mai fericiÅ£i atunci când părinÅ£ii au aÅŸteptări rezonabile, conforme cu vârsta copiilor.

ÎnÅ£elegere în loc de ruÅŸine

Este posibil să înÅ£elegem ce îi motivează pe copii atunci când sunt "obraznici" ÅŸi să nu invocăm ruÅŸinea? Oare la ce reacÅ£ionează copilul prin acest comportament "rău"?

Când nu încercăm să înÅ£elegem comportamentele "rele" ale unui copil, riscăm să-i neglijăm nevoile. De exemplu, câteodată copiii au în mod repetat comportamente agresive - cu mult peste ceea ce se poate aÅŸtepta la vârsta lor. Acest lucru se poate datora unui conflict de acasă, intimidării de la ÅŸcoală sau competiÅ£iei cu un frate sau o soră. Deseori, ceea ce noi etichetăm drept comportament "rău" este un semn că acel copil suferă. Cercetarile au arătat în mod repetat că diferitele tipare ale comportamentelor antisociale, cum ar fi ostilitatea ÅŸi intimidarea sunt reacÅ£ii ale copiilor la sentimentul de victimizare. Copiii îÅŸi exprimă prin gesturi agresive suferinÅ£ele atunci când nu au găsit un mod securizant să arate că au fost răniÅ£i.

În mod ironic, ruÅŸinea însăşi poate fi cauza care stă la baza comportamentului dificil. Deoarece ruÅŸinea este o judecată care vine de la cineva cu mai multă putere decât copilul, această situaÅ£ie îl face pe copil să se simtă mic ÅŸi lipsit de putere. Uneori copiii inversează rolurile, găsind o altă persoană pe care să o intimideze - de obicei cineva mai mic sau mai vulnerabil decât ei înÅŸiÅŸi. Copiii sunt foarte sensibili la "vibraÅ£iile" mediului lor; ei preiau tensiunile dintre părinÅ£i sau alÅ£i membri ai familiei. Câteodată comportamentul "obraznic" poate reprezenta reacÅ£ia copilului la această tensiune.

Copiii sunt mai puÅ£in înclinaÅ£i să se exprime gestic dacă primesc atenÅ£ie suficientă, când foamea lor pentru joc, descoperire ÅŸi contact uman plăcut este satisfăcută. Comportamentul provocator poate indica plictiseala sau poate nevoia unei alte "doze" de asociere fericită cu cineva care nu simte nervozitate, cineva care are timp ÅŸi energie de oferit.

În final, copiii pot fi Å£âfnoÅŸi sau "dificili" pur ÅŸi simplu din cauza oboselii. În acest caz, ceea ce este numit comportament "rău" ar putea fi modalitatea copilului de a spune "Sunt foarte obosit ÅŸi nu mai pot face faţă". Ce e destul de curios este că atunci când noi ca părinÅ£i reacÅ£ionăm cu atacuri verbale, comunicăm acelaÅŸi lucru. Oare Å£ipând la copii că sunt "obraznici" sau "teribili" (sau mai rău) nu indică un fel de criză a adultului, o modalitate a adultului disfuncÅ£ional de a face faţă frustrării?

Trebuie să reÅ£inem că unele cauze ale comportamentului "necuviincios" sunt mult mai puÅ£in evidente. De exemplu, copiii au nevoie să ne simtă puternici - nu se simt bine cu slăbiciunea din limitele noastre personale. Ei au nevoie să fie expuÅŸi adevăratelor noastre sentimente ÅŸi ne simt când ne ascundem sau ne prefacem. Ei au nevoie de validarea sentimentelor ÅŸi opiniilor lor ÅŸi sunt extrem de sensibili la slaba empatie. Frecvent, ei reacÅ£ionează la aceste situaÅ£ii devenind provocatori. Uneori îi învinovăţim ÅŸi îi facem de ruÅŸine pe copii pentru comportamentul lor supărător deoarece cauzele sunt dificil de observat.

Cultivarea empatiei prin amintire

PărinÅ£ii îÅŸi tratează deseori copiii în acelaÅŸi mod în care au fost ÅŸi ei trataÅ£i. Este un lucru recunoscut că violenÅ£a se poate transmite din generaÅ£ie în generaÅ£ie. MulÅ£i părinÅ£i realizează că perpetuează un ciclu în care ei îÅŸi fac copiii de ruÅŸine în acelaÅŸi fel în care ei au fost făcuÅ£i de ruÅŸine de către părinÅ£ii lor. Aceia care au uitat durerea ÅŸi umilinÅ£a de a fi fost făcuÅ£i de ruÅŸine riscă să fie insensibili la ruÅŸinea pe care o aplică propriilor copii. Schimbarea necesită adâncirea empatiei către copil ÅŸi aceasta vine prin amintirea propriei copilării. ÎnÅ£elegerea care vine privind lumea prin ochii copilului poate ajuta adulÅ£ii să influenÅ£eze copiii fără a folosi ruÅŸinea.

Managementul emoţiilor

În calitate de părinÅ£i, nu este neobiÅŸnuit să ne aflăm luptându-ne, epuizaÅ£i, aproape de un colaps emoÅ£ional. Când nu găsim modalităţi sănătoase de a ne descărca această frustrare, riscăm să ne răzbunăm pe proprii noÅŸtri copii. DeÅŸi iritarea apare în mod normal când eÅŸti părinte, acest lucru nu se întâmplă deoarece copiii sunt prea "solicitanÅ£i". Copiii sunt copii ÅŸi faptul că educarea copiilor poate fi dificilă nu este vina lor. Există multe feluri în care să ne redirecÅ£ionăm mânia în exces, cum ar fi tăierea lemnelor, o plimbare, sau pur ÅŸi simplu o discuÅ£ie cu prietenii.

Capacitatea tuturor de a fi răbdatori într-un mod iubitor e limitată, este omenesc să fie aÅŸa. Când părinÅ£ii simt o încordare nervoasă excesivă, acest lucru se datorează în mare parte adeziunii noastre la mitul conform căruia e nevoie doar de doi adulÅ£i pentru a creÅŸte un copil. Societatea noastră a subestimat energia necesară pentru a răspunde cu adevărat nevoilor copiilor. Putem evita ruÅŸinea prin împărtăşirea poverii - cerând ÅŸi acceptând ajutor din partea prietenilor apropiaÅ£i ÅŸi din partea comunităţii. Când ne auzim folosind ruÅŸinea împotriva copiilor noÅŸtri am putea să privim acest lucru ca pe un semn că avem nevoie de puÅ£in ajutor.

Ce facem acum? O nouă paradigmă pentru stabilirea limitelor

O stabilire respectuoasă a limitelor implică o declaraÅ£ie puternică despre tine, opusă declaraÅ£iei negative despre copil. În acest fel, copiii îÅŸi dezvoltă gradual o bună abilitate de a auzi ÅŸi a înÅ£elege sentimentele celorlalÅ£i. Expresia deschisă a emoÅ£iilor este benefică pentru copii, chiar dacă văd că părinÅ£ii sunt furioÅŸi sau supăraÅ£i. Este bine să fiÅ£i supăraÅ£i pe copiii voÅŸtri, să le comunicaÅ£i că ceva ce au făcut v-a deranjat (atât timp cât nu-i ÅŸocaÅ£i sau terorizaÅ£i). Copiii învaţă cel mai bine atunci când văd impactul comportamentului lor asupra sentimentelor celorlalÅ£i. În cele din urmă, acest lucru îi ajută pe copii să asculte ÅŸi să vă respecte sentimentele dacă dreptul lor de a-ÅŸi exprima sentimentele este respectat în mod egal.

Redirecţionarea impulsurilor copilului

Din când în când suntem obligaÅ£i să intervenim în activitatea copilului nostru, atunci când ne temem că o persoană sau un obiect preÅ£ios ar avea de suferit. Folosirea ruÅŸinii poate fi evitată dacă, în loc să pedepsim sau să oprim copilul din activitatea respectivă, vom oferi o altă activitate, mai sigură. Agresiunea ocazională face parte dintr-o dezvoltare normală, echilibrată ÅŸi sănătoasă. Copiii sunt deseori făcuÅ£i de ruÅŸine ÅŸi pedepsiÅ£i pentru acest comportament când ar putea fi îndrumaÅ£i spre modalităţi de a-ÅŸi canaliza în siguranţă agresivitatea naturală . Uneori este important să re-evaluăm chiar necesitatea pedepsei. Criteriul ar putea fi în funcÅ£ie de comportament, dacă acesta face pe cineva să sufere sau dacă un risc concret apare ca rezultat al acestui comportament.

Figura model

Modelul este cea mai puternică unealtă de învăţare. Copiii nu fac ce spunem noi, ci ceea ce facem noi. Tipul de respect pe care-l arată celorlalÅ£i ÅŸi lor înÅŸiÅŸi este o reflecÅ£ie a tipului de respect care li s-a arătat - ÅŸi a respectului observat de ei între persoanele importante din viaÅ£a lor. Oferim noi un model comportamental pe care l-am vrea adoptat de copiii noÅŸtri?

Concluzie

MulÅ£i oameni încă sunt convinÅŸi că pedeapsa corporală sau ruÅŸinea reprezintă singurul antidot pentru a preveni comportamentele antisociale ale copiilor. Sugestia de a renunÅ£a la aceste metode este înÅ£eleasă greÅŸit de unii oameni drept încercări de a răpi puterea părinÅ£ilor, de a-i transforma în incapabili roÅŸi de vină, ineficienÅ£i ÅŸi permisivi. Nici gând de aÅŸa ceva. Cele mai eficiente ÅŸi mai sănătoase limite pot fi stabilite fără a se recurge la violenţă sau ruÅŸine. A fi ferm în relaÅ£ia cu copiii nu înseamnă a fi aspru sau umilitor.

Există alternative la ruÅŸine care nu numai ca sunt mai sănatoase, dar sunt ÅŸi mai eficiente. Copiii care învaţă limitele de la părinÅ£i care sunt capabili să-ÅŸi exprime sentimentele ÅŸi nevoile cu încredere, într-un mod respectuos, cresc cu o conÅŸtiinţă de sine puternică, conÅŸtienÅ£i de propria valoare, liberi de efectele toxice ale ruÅŸinii.

Robin Grille este psiholog in Sydney, Australia. Este autorul cartilor "Parenting for a Peaceful World" si "Heart to Heart Parenting". Ii puteti citi lucrarile pe adresa www.our-emotional-health.com

Textul în original

Comentarii/discuţii pe marginea articolului


© attachmentparenting.ro



  1 vizitator este online
  14 afisari în luna aceasta
  17 afisari în luna trecuta
  17503 afisari din 17.01.2008.